Venlona op concertreis in Timisoara

De grote dag!!!!

21 augustus 2015

Na de generale repetitie van gisteravond is het voor mij niet zo heel laat geworden, het was pas net de 21ste toen ik in het mandje ben gekropen om fit te zijn voor de grote dag. De generale is wel goed verlopen, nog wat kleine vergissingen om eventjes bij stil te staan. We kunnen weer ontbijten tussen 8 uur en 9:30 uur waarna het al snel tijd is om te verzamelen voor de allerlaatste puntjes op een hoofdletter i te zetten. Deze repetitie verloopt anders dan verwacht. Door onze directeur worden een aantal passages uit de diverse stukken besproken en daarna door ons gezongen. Al met al positieve feedback.

Dan is er voor wat betreft het repeteren niets meer aan te doen en hopen we op een uitstekende prestatie later vanavond. Om 13:00 uur start ook het laatste avondmaal wat voor deze dag verschoven is naar het middaguur. Na het nuttigen van de maaltijd en vele liters vocht, WATER wel te verstaan hebben we de rest van de middag vrij om ons in alle rust voor te bereiden op de uitvoering waar we zolang naar hebben uitgekeken. Helaas is door de voorspelde weersomstandigheden het besluit genomen om de uitvoering in het opera theater te laten plaatsvinden in plaats van het Rosenpark, met als gevolg dat het aantal bezoekers sterk is gereduceerd. De dames en overige reizigers hebben tijdens de repetitie de mogelijkheid om te genieten van een rondleiding door de Opera

Voordat we aan het avondprogramma beginnen hebben we nog brood met soep waarna wij ons om 19:15 uur buiten het hotel verzamelen. Voor de medereizigers zijn de plaatsen in de opera gereserveerd. In een aparte ruimte krijgen we nog enkele oefeningen voor adem en geest waarna we ons naar de artiesten ingang van de opera begeven.

Buiten voor de opera staat een gigantische rij mensen te wachten om naar het openingsconcert van het culturele seizoen te komen luisteren.

Om 20:00 uur precies begint het concert met de ouverture Nabuccu van Verdi. Daarna wordt het concert officieel geopend door de concert meester in de Roemeense taal. Het enige wat wij als koor kunnen begrijpen en verstaan is Venlona waarna we gezamenlijk het podium betreden en het spektakel voor ons kan beginnen. We zijn allemaal super geconcentreerd en hopen er een mooie happening van te maken. Het een na het ander nummer komt voorbij met solisten die er een geweldige performance van maken. Nu blijkt dat alle repetities en de dag geheel onthouding zijn vruchten heeft afgeworpen. Ik maak zelf al vanaf mijn achtste jaar muziek en heb diverse hoogtepunten kunnen beleven maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Deze ervaring met zo’n uitmuntende prestatie door Venlona de solisten en het orkest hebben mij als muzikant diep geraakt. Wat een concert hebben we het publiek kunnen geven in een prachtige ambiance. Na afloop een en al lof.

Door de directeur van de opera zijn we na het optreden uitgenodigd om in de entree van de opera een hapje en een drankje te nuttigen. Hier hebben we nog lang zal hij leven en Venlona en Venlo gezongen.

Aansluitend zijn we naar de lobby van ons hotel gelopen en hebben daar het feest doorgezet tot voor sommige in de zeer vroege uurtjes. De reiscommissie is nog bedankt voor het prachtige werk wat de afgelopen anderhalf jaar is verzet evenals de oud Preses, Wim van Nieuwenhuizen die in zijn functie als toenmalig Preses de kar mee heeft getrokken.

Via deze weg wil ik nogmaals de commissie bedanken, Paul, Paul, Frans en Karel.

Een geweldige ervaring die ik nooit zal vergeten.

Huub Brouwer 2e tenor.

jan jacobs

Huup, bedank veur dien prachtig berich, door dien schrieven kan ik mich det hièlemaol veur de geis haole en is 't net det ik zelluf heb mei gezónge. Aan idderein proficiat.

Chris Frencken

Een heel erg leuk verhaal Huub.

Petra Rutten

Bedankt vur dit fijne verslaag van de groeëten daag. Ik ken d'r maar eine van dit bijzòndere gezelschap, maar now is ut net, of ik ze allemoal en bietje ken. Gewéldig düt de generale zò good is gegoan en döt ídderein en bliej en hieël tevreje geveul hèd euvergehalde. Petje aaf en en hieële gezellige thoeësreis same!!