Venlona op concertreis in Timisoara

23 augustus: De dag van Lipova

Na een zeer onrustige nacht vanwege het gebonk van de disco op een bruiloft in het hotel, verstoort de wekker ons om half 7 wreed uit onze moeizame slaap.

Om 7 uur worden we al in de eetzaal verwacht omdat er vandaag een druk programma opgesteld is. Als we in de eetzaal arriveren lijkt het alsof er een explosie van mannen met witte hemden heeft plaatsgevonden! Iedereen is al druk in de weer met het bijeen vergaren van het zo onmisbare ontbijt. Door deze ongekende drukte op dit vroege tijdstip lijkt het wel of het personeel bezig is met het spelletje "Ren je rot".

Om acht uur staan de bussen klaar om ons naar het plaatsje Lipova te brengen waar we om half elf een mis gaan opluisteren in de schitterende Wallfahrtskirche Maria Radna bij Pfarrer Andreas Reinholtz.

De weg er naar toe is een zeer aparte belevenis. We maken op een hele andere manier kennis met Roemenië. De bus leidt ons door een zeer uitgestrekt landschap met wilde paarden, maïs en zonnebloemen. Wat ook opvalt zijn de langgerekte dorpen waar we doorheen rijden. Bijzonder zijn de wegen....Als speciale verrassing heeft de reiscommissie een stuk weg ingelast dat in zo'n erbarmelijke staat verkeert dat het lijkt of we in een "hobbelende geit" zitten in plaats van in een comfortabele bus. Tijdens onze reis zien we ook nauwelijks mensen. Het lijkt wel uitgestorven. Ook ligt er soms midden op de weg een enorme berg puin waar de bus moeizaam omheen moet laveren.

Maar na ruim een uur zien we in de verte al de torens van de prachtige kerk opdoemen en het duurt niet lang of de hele meute is druk doende de trappen naar de ingang te beklimmen. Zeker voor degenen die de piano naar boven moeten slepen wordt het een kleine kruistocht.

Als we uiteindelijk opgesteld staan en de hond van de pastoor is weggejaagd, worden we stil van ons eigen gezang.....Wat een geweldige acoustiek in deze prachtige basiliek! Na afloop van de mis en het miniconcert worden we bedankt door de pfarrer met mooie woorden en door de mensen in de kerk met een zeer warm applaus.

Vervolgens worden we uitgenodigd op de binnenplaats voor, ditmaal geen soep en brood, maar water en brood. En wel zeer speciaal water: Pfarrer Andreas blijkt een bijzondere gave te hebben: hij kan op wonderbaarlijke wijze water in Schnapps veranderen! waarlijk vuurwater is het geworden! Geen wonder dat er bij de ingang wel een stuk of 5 brandblussers staan! Bij menigeen schiet dit water letterlijk in het verkeerde keelgat! Ondertussen is het schitterend weer geworden! De zon schijnt volop! Waarschijnlijk komt dit door ons mooie concert!

Rond 14:00u. vertekken we naar een eetgelegenheid in de buurt van Lipova, nadat er eerst een groepsfoto is gemaakt op de trappen met de prachtige kerk als decor. In deze eetgelegenheid, Popa Mara, genaamd, mag volgens het programma "De beer los", omdat we verder geen verplichtingen meer hebben deze dag. Nadat we eerst een aubade hebben gebracht aan twee jarigen: Tiny Schieck en Henk Beekman, doen we ons te goed aan een heerlijke maaltijd bestaande uit kipfilet met rijst, puree, een heerlijk sausje en fruit na.

Een uur eerder dan gepland vertrekken de bussen dan richting Timisoara, maar dan wel via een andere " normalere" weg! Die zijn hier dus echt ook wel!

In het hotel aangekomen, zakken we even lekker onderuit op het terras om nog even na te praten en te genieten in de zon met een glaasje van het een of ander. Om 18:00u. verzamelen we in het atrium om een aubade te brengen aan Felicia, de baas van het hotel en het personeel. Na het zingen van enkele liederen en verschillende mooie woorden van dank, begeven we ons naar de Viennazaal, waar de inmiddels beruchte soep met broodjes, die overigens meer van tapa's weghebben, weer op ons staan te wachten.

Na het eten wandelen de meesten van ons gezellig de stad in om Timisoara " By night" te beleven. Ook weer een hele aparte ervaring! Het bruist inmiddels van de activiteit. ook nog even naar het Parcul Rozelor gelopen om te kijken wat we hebben gemist. Het is inderdaad een bijzondere lokatie, waar op dat moment ANATEVKA in het Roemeens wordt opgevoerd, met inderdaad héél veel toeschouwers.

Wat overigens nog vermeldenswaardig is: Bij een van de kraampjes die rond het park staan, vertelt een Roemeense ons dat er op internet een bericht is geplaatst over het politieoptreden gisteren en door veel mensen onderschreven wordt dat het een schande is dat "zo een beroemd koor uit Olanda", is weggestuurd!

Al met al een mooie dag met heel veel mooie ervaringen!

Zie voor foto's van deze dag het album: " De dag van Lipova".

Guus Haeyen