Venlona op concertreis in Timisoara

DE K.Z. VENLONA MAG GEEN CONCERT GEVEN OP HET PLEIN

Zaterdag 22 augusutus2015 Hotel Timisoara Roemenie!

Na een voldaan gevoel van het succes van gisteravond en een geweldige after-party kwam het niet ongelegen dat we later konden ontbijten. Het was even wennen en zoeken omdat het ontbijt deze ochtend voor ons in een andere zaal was. Zoals iedere ochtend stond er weer een royaal ontbijtbuffet voor ons klaar.

Het ontspannen dagprogramma begon met een stadsrondrit door Timisoara. In elke bus was een gids aanwezig, die ons veel wetenswaardigheden over de stad en het land heeft verteld.Timisoara bruist van energie en maakt een inhaalslag na een lange periode van communistische onderdrukking. Jonge mensen stralen de vrijheid uit.

Wij zijn onder de indruk geraakt van de rijke Weense Jugendstil- architectuur en de vervallen staat waarin de gebouwen nu verkeren. Gelukkig is er grote waardering door de Europese gemeenschap voor het behoud van deze historische stad .Met trots hangt naast de Roemeense vlag ook de Europese vlag.

Voor de lunch zijn we naar de bierfabriek Timisoara gereden. De overdekte biertuin bood voldoende plaats voor ons allemaal. Nadat we goed en wel plaats genomen hadden aan de lange tafels werden we lastig gevallen door een zigeunerin. Ze vertelde dat ze ons kende en veel gebedeld heeft in 't Ven.Ze haalde aardig wat Lei op en heeft deze geschonken aan de armlastige vereniging Venlona.

Volgens traditie hebben de zangers voor het bedienend personeel en de gidsen gezongen.Onze dirigent stond versteld van onze zangtalenten "Jullie kunnen ook overal zingen!"

Snel volgden overheerlijke salades met brood, gevolgd door schnitzel en friet. Na deze lekkere maaltijd hebben we ons programma voortgezet en zijn we terug richting het centrum van de stad gegaan.

We verzamelden op het plein bij de fontijn en hier was de bedoeling om een klein concert ten gehore te brengen. Al gauw werd besloten dat vanwege het "vallende water " het mooie stemgeluid in het niet zou vallen en is het concert verplaatst naar het plein voor de Opera .

Vol enthousiasme zetten we als eerste stuk "Venlona en Venlo" in. Goed en wel zongen we "Bene Calistoria " en werden we door de dienders van de stad gesommeerd direct te stoppen met zingen en kregen we ook het verbod om te flyeren. Dit was een kort en krachtig concert! Jammer, maar met respect voor de plaatselijke regels.

Om 19.00 uur verzamelen we ons voor het hotel. De Dom ligt op loopafstand van het hotel. Dit was ideaal. Herr Professor Doktor Kindel heette ons welkom in de Dom en leidde het publiek door het concertprogramma. In deze prachtige Dom was het geweldig om te mogen zingen. De klanken reikten tot aan de hemel. Gerald Wijnen begeleidde ons op piano en het programma werd extra verrijkt door de schillterende sopraan Nicoleta.

Rond de klok van tien uur keerden we terug naar het hotel waar we nog genoten hebben van een lekkere soep en heerlijke sandwiches.

Inmiddels is de nieuwe dag aangebroken en is het ongekend stil in de lounge van het hotel. Venlona slaapt! Straks weer vroeg uit de veren. Op naar Lipova!

Francoise en Wim van Nieuwenhuizen

Huub Brouwer

Leuke samenvatting van de dag erna, groet Huub

Thijs Driessen

Leuk verhaal Wim en dat met die zigeunerin is toch niet verzonnen?
Groeten.

margriet

Leuk om jullie zo te kunnen volgen!!