Venlona op concertreis in Timisoara

De dag van de generale repetitie

Eigenlijk was ik al drie kwartier te laat toen ik naar bed ging, want de dag waarover ik het verslag ging doen was al begonnen. Hij was geëindigd met lichte regen en op het terras van ons hotel waar het heerlijk toeven was waren de automatische zonne- regenschermen al uitgedraaid.

Vandaag staat een vrije dag op het programma, maar wel generale repetitie om 19:00 uur (eigenlijk 20:00, maar eerst oefenen met de opstelling, beetje ruim gesteld, dat daar een uur voor wordt uitgetrokken maar we zijn nu in de "professionele wereld", aldus de directeur).

Na het ontbijt (op tijd aanschuiven want anders zou het meeste op kunnen zijn), miezert het wat en dus nemen enkelen een taxie naar de shopping mall, lopen duurt een kwartiertje.

's Middags op het terras krijgt iedereen een rondje van de directeur en daarna mogen we eigenlijk geen alcohol meer, maar ...

De regen houdt op en op het terras is het weer aangenaam.

Bij het diner, dat om 17:00 is gepland i.v.m. de repetitie, wachten ons enkele verrassingen.

Vandaag is Venlona precies 115 jaar jong. Irene Hendriks is jarig en we hebben ruim genoeg te eten. Ja dat laatste heeft een paar dagen aanloop gekost maar is na dan toch goed gekomen.

Als aperitief biedt het bestuur een Kir Royal aan en wordt er uitgebreid gezongen. De repetitie kan dus in opperste stemming beginnen.

Om 18:55 staat het hele gezelschap klaar op de Bühne in de opera. Er is vanwege het weer voor gekozen om het gehele optreden te verplaatsen van het Rozenpark naar de Opera. Achteraf blijkt dat maar goed ook, want in de pauze van onze repetitie is de brandweer druk bezig om de kelders van de Opera leeg te pompen, het water komt in de toiletten omhoog.

De repetitie, die vrij toegankelijk is, wordt een grandioos succes. Vanwege het weer zit de zaal niet vol, maar de directeur is tevreden en daar doen we het om.

Terug in het hotel volgt de ontlading en het duurt tot in de kleine uurtjes, totdat de rust is weergekeerd. Morgen de grote dag, maar die kan nu al niet meer mislukken!

Joep Jansma.

Twan jacobs

Even een complimentje aan jullie leuke clubje dat toch elke dag maar weer de moeite neemt om anderen mee te laten proeven van deze reis met ons koor

Huub Klinkenberg

Beste zangcollega's,
De allerhartelijkste groeten uit Kerkrade (KKM Lambertus) en maak er een geweldig feest van. Ik volg met belangstelling jullie belevenissen in Roemenië. En laat de komende dagen maar horen waarom Venlona al 115 jaar met zoveel succes bestaat !
Groeten, Huub Klinkenberg

Huub Brouwer