Venlona op concertreis in Timisoara

Maondaag 24 augustus 2015 - Wasdaag

" Monday, monday, so good to be". Zo luidt een beroemde song van de Beach Boys.

Maandag, wasdag. Ook wij leden, partners en gasten van KZV Venlona houden wasdag. Na de concerten en uitvoeringen is het vandaag de tijd om de stembanden te reinigen en door te spoelen. Wat is het geschikte wasmiddel? Water uit flesjes, koele wijn uit glazen en bier uit......Een zanger uit " Choer des cowboys" , verschijnt met hoed, maar zonder paard! Dit is de dag van zonnehoeden en petten én factor 30 en hoger.

De CC-Company is voorbereid en deelt gratis frisdrank uit, wel nodig bij 30 graden Celcius. De binnentuin van CURTEA BERARILOR TIMISOREANA biedt beschutting tegen de zon; de overkapping heeft een toepasselijke kleur okergeel die vrolijk stemt.

Prijsvraag: Op een blauwe parasol staat het motto van de brouwerij.: POVESTEA MERGE MAI DEPARTE. Wie weet de vertaling?

Hertog Jan is aanwezig met glazen en pullen, hij hoeft niet ver te lopen want we zitten in de binnentuin van de bijna 300 jaar oude bierbrouwerij TIMISOREANA opgericht in 1718.

Hier geen brood op de plank, maar heerlijke braadworst, gebraden Eisbein, aangevuld met diverse soorten aardappelen. De magen gevuld, de kelen gesmeerd.....dan danken we met Kodosh en de piano is niet voor niets naar binnen gesleept! De Venlose leedjes zijn een voorproefje voor Timisoara als deze stad culturele hoofdstad van Europa wil worden in 2021.

We worden niet onderbroken door politie of stadswacht.

Ons pleinzingen en mini concert afgelopen vrijdag is door de politie verboden en ook onze flyers hebben we helaas over. Een en ander heeft geleid tot duizenden afkeurende reacties in Roemenië, een prachtige PR voor Koninklijke Zangvereniging Venlona! Een dagbladjournalist die toevallig op een terras aanwezig was heeft deze politieactie beschreven in een hoofdartikel van de plaatselijke krant met bijplaatsing van een foto van ons koor en de rij wachtenden buiten de opera afgelopen vrijdag, velen moesten teleurgesteld worden.

Nu we toch lekker ongestoord kunnen zingen passeert de Venlose vastelaovend de revue. Ook onze dames en gasten zingen van harte mee, maar we blijven een mannenkoor.

De maedjes van Venlona geven een optreden, de Limburgse evergreens worden ook uit volle borst gezongen. Het wasmiddel werkt goed.

Deze ontspannende middag eindigt om 16:00u. onder een strakblauwe hemel, op dit moment een toepasselijke kleur!

We zingen als laatste " Adieu Cherie, weej gaon now nao hoes"'.

Oplossing:" Het verhaal gaat verder"

Ceau/Salut

Wim Wittenbernds

Voor foto's van deze dag zie het fotoalbum van 24 augustus.

Hub Heijltjes

Buna ziua Venlona!
Bedankt voor een geweldig muzikaal weekend in Timisoara. Recensies zoals die incidenteel nog in NL kranten verschijnen heb ik hier niet ontdekt. Wel hebben tientallen bladen melding gemaakt van het politieoptreden in Timisoara dat, mede gelet op de reacties van de lezers, tot een schitterende PR voor Venlona heeft geleid. Jammer, dat dit niet op de dag van aankomst is gebeurd. Bovendien is door dit voorval het "onderscheidend vermogen bij samenscholingen" van dit politiekorps er in één klap gigantisch op vooruit gegaan.
De link van de door u aangehaalde journalist heeft tot honderden reacties geleid waarvan slechts enkele enig begrip voor het politieoptreden tonen.
Ik heb er achteraf spijt van dat wij niet naar het Venlona-feestje bij de brouwerij zijn gekomen om mee te genieten van de onvergetelijke sfeer die ik proef uit uw beschrijving van het evenement en die mij herinnerde aan mijn tijd -50 jaar geleden-als zanger en soms als pianist (niet zo goed als Gerard Wijnen)) bij Con Amore Bleijerheide.
Als in nog interessante info vind laat ik dat weten. Wanneer komt u weer naar Timisoara??
Povestea merge mai departe: wordt vervolgd,
Multumesc foarte mult: hartelijk bedankt,
La reverere : tot ziens,
Hub